בעל נגריה? שים לב…
קיימות עשרות ומאות נגריות המייצרות רהיטים בישראל. חלקן נותנות שירות למגזר הפרטי, וחלקן נותנות שירות למגזר העסקי והתעשייתי. בעלי נגריות חשופים לאינספור סיכונים הנוגעים לשלמות בית המלאכה שבבעלותם, רציפות העבודה וזעזועים א-סימטריים, הלא הם אירועים בלתי צפויים אשר עלולים לפגוע בצורה כזו או אחרת בבית המלאכה. במאמר זה, אנסה לעמוד על חשיבות רכישת פוליסת ביטוח נגריות נאותה ותשומת הלב אותה יש לתת בעת חידוש פוליסת ביטוח הנגריות שברשותך.
במהלך גלישתי ברשת, נתקלתי במאמר אשר נכתב ע"י עורך-דין אשר גם הוא מצא לנכון להדגיש את החשיבות שבביטוח נגריות בדרך של סיפור אמיתי אשר הגיע לידי תביעה בבית משפט השלום בתל-אביב. סיפור זה מהווה דוגמא מצוינת למסר העיקרי של מאמר זה, המופנה אל בעלי נגריות אשר טרם רכשו פוליסת ביטוח נגריות, או לחילופין אינם מודעים לכיסויי הפוליסה אשר רכשו. אלו הם עיקרי הדברים:
אורי גלזר, עיוור וכבד שמיעה, הוא הבעלים של נגריה אשר יום אחד, ללא התראה מוקדמת, נשרפה כליל וגרמה נזק לבתי המלאכה הסמוכים לנגריה שלו. מר' גלזר היה בעל פוליסת ביטוח נגריות אשר נרכשה מחברת הביטוח במהלך שלוש שנים עד המקרה דנן.
כאשר פנה מר גלזר לחברת הביטוח על מנת שהאחרונה תפצה אותו ואת בעלי בתי-המלאכה אשר לעסקיהם נגרמו נזקים, סירבה חברת הביטוח לפצותו בגין הנזקים שנגרמו לצדדים שלישיים בטענה שפוליסת ביטוח הנגריות אותה רכש אינה כוללת כיסוי צד ג'. למר גלזר לא נותרה ברירה, והוא נאלץ לשלם פיצויים לבעלי העסקים שנפגעו מהשריפה – מכיסו. לאחר מכן, מר גלזר הגיש תביעה לבית המשפט כנגד חברת הביטוח וסוכן הביטוח אשר ערך את פוליסת ביטוח הנגריות אותה רכש.
בבית-המשפט, חברת הביטוח הודתה כי במהלך השנתיים הראשונות של פוליסת ביטוח הנגריות אותה רכש היה למר גלזר כיסוי לנזקים שנגרמו לצד ג'. אולם, במשא ומתן אשר נערך לקראת חידוש הפוליסה לשנת הביטוח השלישית, טענה חברת הביטוח כי עפ"י המידע שהועבר לה על-ידי סוכן הביטוח, ביטל מר גלזר את כיסוי האחריות לצד ג'. סוכן הביטוח מצידו טען כי הגיש את פרטי חידוש הפוליסה לעיונו של מר גלזר.
כבוד השופטת, חדווה וינבאום וולצקי, קיבלה את עמדת התובעים ודחתה את טענות חברת הביטוח וסוכן הביטוח מולו התנהל המשא ומתן בעניין חידוש פוליסת ביטוח הנגריות. היא ציינה כי זה לא ייתכן כי סוכן הביטוח הגיש למר גלזר רשימה המפרטת את כיסוי הפוליסה החדשה, שכן מר גלזר עיוור ואינו מסוגל לקרוא מסמכים. בנוסף, ברשימה אותה הגיש סוכן הביטוח לעיון בית-המשפט לא היה כל אזכור לעניין ביטול כיסוי אחריות ביטוח הנגריות לנזקים לצד ג'.
כבוד השופטת פסקה לטובת מר גלזר וחייבה את חברת הביטוח לשלם לו את סכום הפיצויים אשר הוציא מכיסו, הוצאות המשפט וכן חמישה עשר אלף ש"ח פיצוי בעבור עוגמת נפש.
המסקנה אפוא מהסיפור הטרגי הזה היא כי ביטוח נגריות הינה פוליסה חשובה ביותר, ויש להקפיד לבדוק את כלל תנאי הפוליסה ואף לבדוק מול חשבי שכר אותה רכשתם או תרכשו בעתיד.